Jestem pośrednikiem nieruchomości od wielu lat i specjalizuję się w obrocie nieruchomościami gruntowymi. Od kilku lat z wielkim zaangażowaniem prowadzę biuro nieruchomości – AJ Nieruchomości w Poznaniu.
Swego czasu zastanawiałem się, w jakich aspektach klienci najczęściej potrzebują wsparcia pośrednika nieruchomości i w jakich sytuacjach moje doświadczenie może pomóc klientom w realizacji konkretnych celów. Od jakiegoś czasu i to coraz częściej pośrednictwo nieruchomości nie skupia się wyłącznie na pozyskaniu klienta chcącego kupić nieruchomość czy też wyszukaniu klientowi konkretnej nieruchomości, a na kompleksowej obsłudze i zaoferowaniu naszego doświadczenia chociażby w tak wydawać by się mogło błahej spawie jak wybór odpowiedniego, sprawdzonego notariusza.
Z doświadczenia, najczęściej kompleksowa pomoc w pośrednictwie nieruchomości sprowadza się w skrócie do:
- Pozyskanie odpowiedniego klienta,
- Zweryfikowanie stanu prawnego nieruchomości,
- Przygotowanie nieruchomości do sprzedaży,
- Przygotowanie wszystkich, niezbędnych dokumentów,
- Pozyskanie dokumentów z odpowiednich urzędów, dzięki temu klienci nie tracą czasu stojąc w kolejkach,
- W przypadku gruntów – przekształcenia na cele budowlane,
- Przygotowanie całego procesu sprzedaży nieruchomości, biorąc pod uwagę np: sposób zapłaty.
- Przygotowanie protokołu przekazania nieruchomości.
Wymieniłem zakres kilku podstawowych, istotnych czynności pośrednictwa i zupełnie nie wspominając np: o etapie „dogadywania” transakcji czyli w zasadzie najważniejszego momentu w całym procesie pośrednictwa w nieruchomościach. To jest właśnie ta chwila, ten etap, gdzie w mojej ocenie taki prawdziwy z krwi i kości pośrednik nieruchomości wykazuje swoje doświadczenie i umiejętności związane z negocjacjami. W tym miejscu klienci nie mający doświadczenia w negocjacjach, oczekują od pośrednika wsparcia związanego z jego podstawowym zadaniem czyli kojarzeniem stron transakcji.
Z doświadczenia mógłbym przedstawić setki różnych sytuacji, gdzie wystarczyło by powiedzieć o jedno słowo więcej lub zapomnieć coś dopowiedzieć i cały etap negocjacji lub też „dogadywania” transakcji powracał do punktu wyjścia. Odpowiednie pokierowanie procesem transakcji, wynikające z doświadczenia i umiejętności pośrednika w wielu przypadkach warunkuje sukces, a to sprawia uśmiech na wielu twarzach.
Na koniec chciałbym się podzielić pewna obserwacją, którą w wielu sytuacjach dostrzegam, że klienci również oczekują od pośrednika, szczególnie na początkowym etapie – wsparcia, obecności i rozmowy, która z pewnością ułatwi realizację wspólnego celu.
Pozdrawiam
Adam Jasiński